3. Arvot
Toimittajayrityksen arvot ovat varmasti hyvä indikaattori huollon (tai minkä tahansa muun palvelun) rehellisyyden suhteen. En puhu nyt juhlavista julistuksista ja todellisuudesta irtaantuneista visioista, vaan yrityksen todellisista arvoista ja sen yrityskulttuurin perustasta.
Haasteena asiakkaan kannalta on tietenkin se, että arvot eivät välttämättä näy päälle päin, vaan paljastuvat vasta kun toiminta on enemmän tai vähemmän läpivalaisussa ja puntarissa. Filosofisesti onkin sanottu, että arvo ei ole arvo ennen kuin se on maksanut jotain – tässä tapauksessa, kun yritys luopuu mahdollisuudesta saada lyhyen aikavälin hyötyä asiakkaastaan ja valitsee sen sijaan toimivansa omien arvojensa mukaan.
Alussa mainittu tilanne, jossa asiakas ei voi tietää kaikkea mitä toimittaja tietää, johtaa tilanteeseen, jossa luottamus on tärkeää. Jos yrityksen päivittäisen toiminnan heijastamat arvot palvelevat asiakasta, hyvä perusta luottamukselle on olemassa. Tarkkaile siis huoltoyrityksen koko toimintaa, arvot ohjaavat yrityksessäkin kaikkea arjen toimintaa.
4. Intuitio
Tietoinen mielemme pystyy käsittelemään yhtä asiaa kerrallaan, kun taas alitajuntamme käsittelee jatkuvasti valtavan määrän havaintoja ja ns. heikkoja signaaleja. Alitajunta ohjaa myös päätöksiämme monimutkaisten ongelmien tilanteessa, kun tietoisella mielellä on vaikeuksia hallita joskus ristiriitaistakin informaatiotulvaa. Siksi ei pidä aliarvioida ns. näppituntuman (gut feeling) merkitystä. Jos jokin ihminen (tai yritys) selittämättömästä syystä tuntuu epämiellyttävältä tai epäluotettavalta, kannattaa tunne ottaa todesta. Paitsi että yhteistyökumppanin aiheuttama epämiellyttävä tuntemus on jo sinällään häiritsevää vieden huomiota ja energiaa – usein se myös osuu oikeaan.